CIKKEINK

Izomgörcs

2021.05.03 14:47

Mire figyelmeztet az izomgörcs?

Mi lehet az izomgörcsök oka, mire figyelmeztet a fájdalom és hogyan védekezhetünk ellene hatékonyan?

Az izomgörcs olyan probléma, mely gyakran okoz kellemetlenséget sportolás során. Nem csak erős fájdalommal jár, de teljesítménycsökkenéshez is vezet, súlyosabb esetben a mozgás kényszeres megszakításához i vezethet.

Most megmutatjuk azt, mi lehet az izomgörcsök oka, mire figyelmeztet a fájdalom és hogyan védekezhetünk ellene hatékonyan annak érdekében, hogy ne befolyásolhassa negatívan sportteljesítményünket és mindennapjainkat!

Miért görcsölnek az izmaink?

Normális működés szerint mozgás közben az izomrostok összehúzódnak, majd pedig elernyednek. Izomgörcs esetén azonban az izom hirtelen összerándul, a normál esetben történő elernyedés pedig elmarad.

Az izomgörcs tehát nem más, mint egyes izmok vagy izomcsoportok hirtelen történő, önkéntelen összehúzódása. Ilyenkor hirtelen éles fájdalmat érzünk, amely mellett kemény csomót is észlelhetünk az izomszövetben.

Az izomgörcs leggyakrabban a lábunkban, azon belül is a vádliban jelentkezhet. De sokszor előfordul a hajlító izmok, a combizom, a lábfej, a kezek, vagy épp a karok esetében.

Kialakulását számos tényező befolyásolhatja. Az okok közt az izmok túlterhelése, az izomfáradtság, a dehidratáció, az elektrolitok hiánya, valamint a megfelelő bemelegítés elmaradása egyaránt szerepet játszhatnak. Éppen ezért az okok egyénenként is eltérőek lehetnek.

A sportolókat leggyakrabban érintő problémák

A sportolók leggyakrabban a túlterhelés miatt kialakuló izomgörcsökkel találkozhatna leggyakrabban. Ilyenkor az adott izom nem kap elég oxigént és energiát, amire az adott teljesítmény leadása során a normál működéséhez szüksége lenne. Ez növeli a görcs kialakulásának esélyeit.

De gyakori a folyamatos igénybevétel miatt kialakuló izomgörcsök esélye is, melyek nem csak az aktív sportolás, de akár nehéz fizikai munka vagy rendszeres, előnytelen testtartás miatt is kialakulhatnak. Ilyen esetekben a megfelelő pihenés, valamint az izmok masszázzsal, stimulációval történő regenerációja javasolt.

Az erős terhelés és rendszeres igénybevétel mellett gyakran problémát jelenthet a sportolók körében az erős izzadásból adódó dehidratáció és elektrolitvesztés is. Mivel izomzatunk megfelelő működéséhez a megfelelő folyadék- és ásványianyag-bevitel elkerülhetetlen, így fontos, hogy az edzéseket mindig megfelelően hidratált állapotban végezzük és folyamatosan gondoskodjunk az ideális folyadékbevitelről.

A vízveszteség és az elektrolitok pótlására kiválóan alkalmasak a sportolók számára fejlesztett sportitalok, melyek a szervezetünk számára szükséges folyadék mellett a megfelelő ásványi anyagokat és szénhidrátokat is tartalmazzák.

De nem szabad megfeledkezni a bemelegítés hiányából adódó izomgörcsökről sem. A bemelegítés jelentőségéről az izomsérülések – például az izomszakadás – kapcsán már korábban is foglalkoztunk. A megfelelő bemelegítés segít abban, hogy a merev izmokat átmozgassuk, fokozzuk a vérkeringést, ezáltal pedig csökkentsük a hirtelen, önként történő összehúzódás esélyét.

De nem szabad megfeledkezni a sportolás utáni nyújtás jelentőségéről sem, hiszen ez a folyamat szintén segít a merev izmok ellazításában és a vérkeringés serkentése nyomán hozzájárul izmaink gyorsabb, hatékonyabb regenerációjához.

Az izomgörcs egyéb, lehetséges okai

A sportolókra leginkább jellemző okok mellett érdemes még néhány olyan problémát megemlítenünk, melyek szintén a gyakori izomgörcsök kialakulásához vezethetnek, és akár azokat is érinthetik, akik nem mozognak aktívan.

Ilyen lehet például a nem megfelelő vérkeringés vagy az ásványi anyagok hiánya a szervezetben. Az ilyen eredetű problémákat az egészséges életmód és a kiegyensúlyozott táplálkozás képes nagyban csökkenteni.

Érdemes például a home office munkavégzés mellett is odafigyelni a megfelelő mennyiségű és minőségű mozgásra, folyadékbevitelre és nagy hangsúlyt fektetni a kálium, a kalcium és magnézium ideális mennyiségű bevitelére is.

Milyen lépéseket tehetsz az izomgörcs elkerülése érdekében?

Ahogyan fentebb már említettük, az izomgörcs kialakulásának rengeteg, különböző oka lehet, éppen ezért száz százalékban védekezni sem tudsz ellene. A rendszeres folyadékfogyasztás és a megfelelő dehidratáció azonban sokat segíthet. Erre nem csak a nap folyamán, de edzés közben és után is fontos, hogy odafigyelj.

Csakúgy, mint az ásványi anyagok és vitaminok pótlására, melyben a különböző táplálék-kiegészítők és sportitalok is segítségedre lehetnek.

Sportolók esetében fontos továbbá a bemelegítés és a nyújtás, de az izmok formában tartásában egy megfelelő izmostimulátor eszköz is sokat segíthet, hiszen ez nem csak az edzések optimalizálásában, de az izmok rehabilitációjában, regenerációjában is fontos szerepet játszhat.

Veszélyes lehet az izomgörcs?

Az izomgörcs attól függetlenül, hogy kellemetlen, az esetek többségében ártalmatlan. Nem kell félnünk a hosszan, akár pecekig tartó izomgörcsöktől sem, hiszen nem ritka, hogy a fájdalom és az adott izom vagy izomcsoport feszülése akár 10-15 percig is eltarthat.

Akadnak azonban olyan szituációk, mikor veszélyes lehet és a panaszokkal érdemes lehet felkeresni egy specialistát. Ez leginkább abban az esetben javasolt, ha az izomgörcs gyakran fordul elő és egyéb tünetekkel, például duzzanattal vagy legyengüléssel is együtt jár.

Webáruház készítés