CIKKEINK

Teniszkönyök vagy golfkönyök

2021.04.23 15:47

Mi az a teniszkönyök és mit tehetünk ellene?

Mitől alakul ki az úgynevezett teniszkönyök, hogyan védekezhetünk ellene és mit tehetünk, ha a baj már megtörtént? Most megmutatjuk!

A teniszkönyök fájdalmas probléma, mely az alkar és a könyök feszítőizmainak gyulladásával alakul ki. A tévhittel ellentétben nem csak teniszezőket, sőt, nem csak sportolókat érinthet.

Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttük a legfontosabb dolgokat, melyeket a teniszkönyök kialakulásáról, gyógyításáról, valamint megelőzéséről tudni érdemes.

Mi az a teniszkönyök?

A teniszkönyök gyakori betegség, melynek oka a fokozott fizikai igénybevételből eredő íngyulladás. Az az alkari feszítőizmok tapadási helyén jön létre és különböző ismétlődő csuklómozdulatok okozhatják.

Nevének eredete nem más, mint hogy a probléma a rendszeres terhelésnek köszönhetően a teniszezők csaknem felénél előfordul. Tévhit azonban, hogy a teniszkönyök kizárólag sportolóknál fordulhat elő. A probléma bárkinél kialakulhat, aki az alkari ínszalagjait túlterheli.

Szinte bármilyen fizikai munkavégzés következtében kialakulhat, mely esetében az alkari feszítőizmok erős igénybevételnek vannak kitéve. Ilyen lehet többek közt az ásás vagy az emelés is, a gyakran ismétlődő, monoton mozdulatoknak köszönhetően.

A teniszkönyök kialakulása tehát az aktív sporttevékenység mellett monoton mozgás, fizikai munka, de csonthártya-gyulladás vagy izomrövidülés is lehet.

Elsőre talán érdekes lehet, de a teniszkönyök olyan probléma, mely kizárólag a felnőtteket érinti és gyermekkorban aktív sportolás mellett sem fordul elő. Ennek oka azonban meglehetősen egyszerű. Fiatalkorban ugyanis az izmok és az ínak rugalmasabbak, így nem érinti őket a tapadás veszélye.

A teniszkönyök tünetei

A teniszkönyök első tünete nem más, mint az erős fájdalom, melyet a kéz és a könyök behajlításakor az alkar külső oldalán érzünk.

Ez a fájdalomérzet olyan erős lehet, hogy akár egy tárgy egyszerű megfogása is problémát jelenthet. Később a könyök külső oldala megduzzad és érzékennyé válik a nyomásra.

A fájdalom gyakran a csukló vagy a váll felé is kisugározhat, így laikusként több, más betegséggel is összetéveszthető lehet. Sokszor vélik például vállficamnak, vagy ahogy már fentebb említettük, ínhüvelygyulladásnak is.

A teniszkönyök vagy golfkönyök esetén a fájdalom és zsibbadás mellett gyakran jelentkezik gyengeség a tárgyak megfogása és felemelése során, mely azok elejtésével is járhat.

Teniszkönyök vagy golfkönyök: mi a különbség?

A golfkönyök tüneteit tekintve a teniszkönyökhöz szinte mindenben hasonló túlhasználati betegség. A lényeges különbség mindössze a gyulladás helyének kialakulásában rejlik.

Teniszkönyökről abban az esetben beszélünk, ha a külső ínszalagunk gyullad be, míg golfkönyöknek ezzel ellentétben a belső ínszalag gyulladását nevezzük. A tünetek alapján mindkét betegség könnyen diagnosztizálható, habár a tenisz- és golfkönyököt sokszor keverik össze az ínhüvely gyulladással.

Ennek oka, hogy a fájdalom mindkét betegség esetében hasonló. Utóbbi betegség azonba más területeket érint.

Hogyan kezelhető a teniszkönyök és a golfkönyök?

Abban az esetben, ha a teniszkönyök vagy golfkönyök tüneteit fedezzük fel magunkon, első lépésként fontos az adott végtag tehermentesítése. Kezünk pihentetésével, az alkar nyugalomba helyezésével, jegelésével és kímélésével már otthon is sokat segíthetünk a probléma enyhítésén.

A pihentetés során hasznos segítség lehet egy Compex izomstimulátor, mely az izomgyógyuláshoz és a fájdalomcsillapításhoz egyaránt képes hozzájárulni.

A kevésbé súlyos tüneteken már a pihenés is sokat segít, azonba, ha a fájdalom nem múlik, fontos, hogy a problémával mindenképp forduljunk szakemberhez. A teniszkönyök vagy golfkönyök gyógyítása ugyanis sokszor fizikoterápiát, gyulladáscsökkentő gyógyszereket, súlyosabb esetekben pedig akár szteroid injekciót is igényelhet.

Amennyiben a kezelési módszerek egyike sem vezet eredményre, abban az esetben a probléma megoldására ortopédiai műtéti beavatkozás szükséges, melynek során az ín heges, zsugorodott részeit leválasztják a csontbütykökről.

Ennek hatására a műtét után megszűnik a fájdalmas feszülés, azonban egy hosszabb regenerációs időszak következik, melynek során a kar gipsszel történő rögzítése, később pedig rendszeres gyógytorna szükséges.

Ebben az időszakban természetesen a sporttevékenységet és az alkart érintő, bármely erőltetést hanyagolnunk kell a hatékony gyógyulás érdekében.

Megelőzhető-e a teniszkönyök?

A teniszkönyök megelőzésének legjobb módja, ha nem erőltetjük túl végtagjainkat, azonban ez az aktív sportolók esetében rendkívül nagy kihívást jelent.

Fontos azonban, hogy kerüljük a nagy csukló- és könyökmozdulatokat. Teniszezés során csuklónkat és könyökünket tartsuk mereven és ha lehetőség van rá, vállból mozgassuk karunkat.

Fontos az is, hogy edzés előtt megfelelő bemelegítést végezzünk, edzés után pedig ne feledkezzünk meg a szokásos lazító gyakorlatokról sem. A Compex izomstimulátor nem csak az izomgyógyulás során, de a lazítás folyamatában is nagy segítség lehet.